Truskawki - co zawierają, czy każdy może je jeść?


Rozpoczyna się sezon na truskawki. To jedne z moich ulubionych owoców i zapewne zauważyliście, że często pojawiają się w moich przepisach. Dziś przygotowałam dla Was garść informacji o tym, co dobrego można znaleźć w tych owocach.
Na końcu znajdziecie także zbiór pomysłów na ich wykorzystanie w kuchni.


Składniki
100g truskawek zawiera jedynie 33 kcal. Ta relatywnie niska kaloryczność wynika z dużej zawartości wody w owocach - ponad 90% masy truskawek stanowi sama woda. Reszta miąższu to 0,7g białka, 0,4g tłuszczów oraz 7,6 g węglowodanów z czego 5,8g to węglowodany przyswajalne (po 2,4 glukoza i fruktoza oraz 1g sacharoza), dodatkowo w 100g truskawek zawiera 1,8g błonnika, czyli ok. 7% dziennego zapotrzebowania kobiet i ok. 5% mężczyzn. Błonnik pozytywnie działa na funkcje układu pokarmowego, a także zapewnia uczucie sytości. Poza tym truskawki to owoce o niskim indeksie glikemicznym (40), co oznacza, że ich spożycie nie powoduje nagłego skoku poziomu cukru we krwi. O owocach w diecie pisałam TUTAJ

Witaminy
Truskawki są bogate w liczne witaminy. Znajdziemy w nich głównie witaminę C. 100g truskawek pokrywa 88% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę u kobiet oraz 73% u mężczyzn. Z innych witamin, które w mniejszej ilości możecie znaleźć w truskawkach, warto pamiętać o witaminie B2, B6 oraz kwasie foliowym.

Mikro- i makroelementy
Truskawki zawierają także niewielkie ilości fosforu oraz magnezu, lecz w 100g znajdziemy ilość zabezpieczającą jedynie 2% dziennego zapotrzebowania. W przypadku mikroelementów sprawa ma się lepiej, ponieważ porcja truskawek uzupełnia w pewnym stopniu dobowe zapasy miedzi (12%), manganu (12%) oraz żelaza (około 4% u kobiet i 9% u mężczyzn). 


Przechowywanie
Przechowywanie truskawek poza sezonem bywa dość problematyczne. Jak podstawową formę polecam mrożenie, ponieważ w niewielkim stopniu wpływa ono na zawartość odżywczą owoców. Straty w witaminach są minimalne. Przygotowywanie dżemów, konfitur, soków i innych przetworów nie tylko wymaga obróbki termicznej, która obniża zawartość witamin, ale też do ich prawidłowego zakonserwowania konieczny jest dodatek cukru. Z tego względu zawsze w sezonie uzupełniam zapasy owoców w zamrażarce.

Uczulenia
Niestety truskawki należą do pokarmów, które często wywołują uczulenia. O różnicy pomiędzy alergią i nietolerancją pokarmową pisałam TUTAJ. Jeśli dotychczas nigdy nie występowały u Was objawy uczulenia, nie ma potrzeby, aby usuwać te wartościowe owoce z diety. Niemniej jednak w przypadku objawów alergii, główną formą postępowania poza doraźnym leczeniem objawów jest po prostu unikanie wybranych pokarmów. Alergia na truskawki może przebiegać w różnym stopniu nasilenia - od drobnej wysypki, przez uporczywą pokrzywkę i bóle brzucha lub biegunki, aż do silnej reakcji ogólnoustrojowej mogącej zagrażać życiu. 


Jeśli już macie ochotę na truskawki, TUTAJ znajdziecie zebrane pomysły na desery z ich wykorzystaniem. Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy komentarz to dla mnie nagroda i mobilizacja do dalszego pisania. Dzielcie się swoimi wrażeniami i przemyśleniami, chętnie wysłucham też Waszych uwag i sugestii, to miejsce tworzę dla Was!

Copyright © 2014 o zdrowszym odżywianiu i nie tylko... , Blogger