Czym jest zdrowy styl życia? 5 prostych kroków, aby żyć zdrowiej


Zdrowy styl życia dla każdego oznacza coś innego. Wielokrotnie podkreślam, że nie jestem zwolenniczką popadania w skrajności. Przede wszystkim zdrowy styl życia polega na maksymalnej trosce o zdrowie i idących za tym działaniach na miarę swoich możliwości. Oczywiście nie można traktować tego jako swoistej wymówki usprawiedliwiając swoją bierność lub wieczne odkładanie realizacji planów w nieskończoność wspomnianym brakiem możliwości ku temu. Chodzi mi tu o podejście zdroworozsądkowe i znalezienie równowagi pomiędzy działaniami, o których chcę Wam napisać. Każde z nich jest relatywnie proste w wykonaniu, lecz klucz do zdrowszego życia leży właśnie w realizacji wszystkich z nich. Na koniec zdradzę Wam mój sekret na utrzymanie równowagi między nimi pomimo napiętego grafiku.

1. Więcej ruchu
Nie bez przyczyny najnowsza piramida zdrowia w swojej podstawie zawiera właśnie część dotyczącą aktywności fizycznej. W dzisiejszych czasach naprawdę łatwo wpaść w sidła siedzącego trybu życia - mamy łatwy transport, masę rozrywek w domowych zaciszu, a dodatkowo obowiązki i nadmiar pracy wysysają z nas całą energię. Tak jak już wspominałam dla każdego ten punkt może oznaczać to coś innego. Ciężko pracując na dwa etaty dodatkowo spędzać jeszcze dwie godziny na siłowni lub mając dużą nadwagę nagle zacząć biegać maratony. Przede wszystkim chodzi o dodatkową aktywność fizyczną w stosunku do dotychczasowych przyzwyczajeń. Dla jednych będą to intensywne treningi, a dla innych już spacer będzie sporym postępem i nowością. Oczywiście ideałem będzie aktywność zgodna z zaleceniami, czyli kilka razy w tygodniu, ale na początek warto dodać choć jeden punkt w tygodniu, a dopiero potem sukcesywnie rozbudowywać plan. TUTAJ opisałam Wam, jak polubić ruch z wzajemnością.



2. Mniej przetworzonej żywności
Ilość sztucznych dodatków w żywności nigdy nie była tak wysoka jak w obecnych czasach. Nie jest to obojętne dla naszego zdrowia. W jaki sposób poprawić swój model odżywiania? Najlepszą metodą będzie oczywiście samodzielne przygotowywanie posiłków ze składników wysokiej jakości, ponieważ wówczas wiemy dokładnie co jest w środku. Zachęcam Was do tego podejścia - w licznych wpisach znajdziecie już kilkaset prostych przepisów nie wymagających dużo czasu ani umiejętności. Niemniej jednak często nawet w dostępnych składnikach roi się od wspomnianych dodatków, a mało kto może pozwolić sobie na luksus posiadania prywatnej ekologicznej uprawy każdego dostępnego składnika w swoim menu. Poza tym nie każdy lubi gotować. Wówczas dobrym krokiem w stronę zdrowszego odżywiania będzie chociaż czytanie składów wybieranych przez nas produktów. Ogólna zasada jest dość prosta - skład powinien być relatywnie krótki, a my powinniśmy rozumieć nazwy wszystkich wymienionych składników.


3. Mniej prostych cukrów i mięsa
Kolejny punkt dotyczący diety, lecz bardzo istotny. Nadmiar cukrów prostych w naszej diecie jest jednym z powodu coraz szerszego występowania nadwagi i otyłości. Te z kolei są już prostą drogą do chorób cywilizacyjnych, na przykład cukrzycy. Ograniczenie cukru w diecie nie musi być bolesne. Można na przykład przygotowywać desery z wykorzystaniem zastępników tradycyjnego cukru (TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ podrzucam Wam przepisy). Warto także zastąpić gotowe słodycze owocami, choć należy pamiętać, że one także zawierają sporo cukru, lecz jednocześnie są źródłem błonnika i witamin, więc stanowią "mniejsze zło". TUTAJ pisałam o owocach w diecie.
Co więcej redukcja ilości spożywanego mięsa także działa pozytywnie na zdrowie. Jego nadmierne spożycie może prowadzić m.in. do rozwoju nowotworów, zaś nierozważna obróbka (smażenie na głębokim tłuszczu) przyczyniać się do rozwoju otyłości. Tak jak już wspominałam, nie chodzi o nagłe przechodzenie ze skrajności w skrajność. Sama jem mięso, lecz nie robię tego codziennie. Kiedy już pojawia się z moim menu to najczęściej w formie pieczenia lub grillowania. Dobrym pomysłem jest stopniowe zwiększanie ilości dni, w których nie jemy mięsa. TUTAJ znajdziecie sporo pomysłów na dania bez mięsa. 


4. Regularne badania
To także istotny element zdrowego stylu życia. Każda osoba, w zależności od płci, wieku oraz obciążeń powinna wykonywać regularnie badania kontrolne. Nie chcę tu wymieniać konkretnej szczegółowej listy badań, ponieważ jak już wspomniałam, dla każdej osoby może ona wyglądać nieco inaczej. Natomiast na pewno nie można zapominać o badaniach krwi, pomiarze ciśnienia (TUTAJ pisałam jak prawidłowo zmierzyć ciśnienie), przeglądzie stomatologicznym, samobadaniu w przypadku zarówno kobiet jak i mężczyzn oraz badaniach przesiewowych w kierunku nowotworów np. cytologii, usg piersi itp. W przypadku już rozpoznanych chorób lub istnienia dodatkowych obciążeń ta lista oczywiście będzie zdecydowanie dłuższa. Część z badań (np. samobadanie piersi) należy wykonywać co miesiąc, zaś inne w przypadku prawidłowych wyników tylko raz w roku. Dobrze zatem rozplanować je na przestrzeni czasu.


5. Zdrowie psychiczne
Definicja zdrowia wg WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) to stan pełnego dobrostanu fizycznego, ale także psychicznego, społecznego i duchowego. O tych dodatkowych aspektach często zapomina się w kontekście zdrowia, a dobre relacje z naszymi najbliższymi to jeden z filarów zdrowia psychicznego. Szacuje się, że w nadchodzących latach to depresja może stać się główną przyczyną zgonów na świecie, dlatego warto pochylić się nad tym problemem. Dobry kontakt z innymi pozwala nam nie tylko pozbyć się stresu i budować więzi, lecz także w sytuacji potrzeby pomocy szybko wyłapać problem przez najbliższych i podjąć kroki w jego rozwiązaniu. Pamiętajmy, że choroby psychiczne jak na przykład depresja wymagają pomocy lekarskiej i odpowiedniego specjalistycznego leczenia, a nie tylko dobrego słowa. Niemniej jednak w przypadku wspierającego środowiska ma się zdecydowanie większą szansę na podjęcie leczenia i sukces w walce z chorobą.



Czy któryś punkt Was zaskoczył? A może realizujecie wszystkie bez zarzutu?

Moją metodą na większą dbałość o zdrowie przy dość intensywnym trybie życia jest oczywiście wielozadaniowość. Innymi słowy staram się łączyć powyższe punkty.
W jaki sposób? 
Otóż wizyta na siłowni i trening może być też świetną okazją do regularnej rozmowy z przyjaciółką.
Niedzielny spacer z najbliższymi to nie tylko ruch, ale i szansa na budowanie więzi. 
Domowy kalendarz badań pozwala mi nie tylko na ogarnięcie swojego zdrowia.
Podobnie sprawa ma się z gotowaniem dla większej ilości domowników zgodnie z wspomnianymi zasadami. 

Tak jak wielokrotnie wspominałam - zdrowy styl życia dla każdego oznacza zupełnie co innego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy komentarz to dla mnie nagroda i mobilizacja do dalszego pisania. Dzielcie się swoimi wrażeniami i przemyśleniami, chętnie wysłucham też Waszych uwag i sugestii, to miejsce tworzę dla Was!