Proste wiosenne koktajle


Wiosna nareszcie zagościła za oknem. Ostatnie tygodnie spędzone w domu u wielu osób nie wpłynęły pozytywnie na dietę. Nie ma jednak co narzekać, lecz warto teraz zrobić coś, aby poczuć się lepiej. Jak wiecie, jestem realistką i zwolenniczką metody małych kroków, dlatego mam dziś dla Was przepisy na kilka prostych koktajli. Zawarte w nich warzywa i owoce są świetnym źródłem witamin, składniki nie są drogie, a prostota wykonania zachęci do częstego przygotowywania.
Czytaj dalej »

Wiosenny jadłospis 1800 kcal z przepisami


Ostatnie jadłospisy z przepisami cieszyły się Waszym ogromnym zainteresowaniem, w związku z czym przygotowałam wiosenną propozycję. Taki jadłospis może stanowić idealną bazę i inspirację do własnych działań w kuchni. Zawsze podkreślam że głównym celem proponowanych przeze mnie zestawów jest podsuwanie Wam pomysłów i inspiracji do zdrowej diety. We wszystkim ważny jest zdrowy rozsądek, a obsesyjne odliczanie każdej kalorii wprowadza często niepotrzebny element stresu.  Jadłospis to około 1800 kcal - kaloryczność może nieznacznie wahać się w zależności od gramatury użytych składników (np. kromka chleba raz ma 35g, a raz 38g).

W zależności od Waszych potrzeb i celu może to być za mało lub zbyt dużo. TUTAJ pisałam o tym, jak policzyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne. W razie potrzeb proporcje między posiłkami można oczywiście modyfikować tak, aby Wam pasowały.
Gotowy jadłospis nie zastąpi także konsultacji z dietetykiem i/lub lekarzem.

Czytaj dalej »

Kaczka w sosie żurawinowym


Dziś mam dla Was kolejny prosty i efektowny jednocześnie przepis na obiad lub kolację. Kaczka to niedoceniany drób, a jej smak jest na tyle charakterystyczny, że nie wymaga dużo wysiłku przy doprawianiu.
Czytaj dalej »

Mycie rąk - 3 rzeczy, o których zapominamy chcąc mieć czyste ręce


Dużo mówi się obecnie o konieczności mycia rąk. Dla jednych to normalna czynność, dla innych odkrycie i przymus. Nie będę demonstrować jak to poprawnie zrobić, ponieważ możecie znaleźć już całą masę instrukcji w Internecie. Chciałam tylko zwrócić Waszą uwagę na to, że poza dokładnym myciem rąk, warto zwrócić uwagę także na inne aspekty przenoszenia drobnoustrojów na dłoniach.
Czytaj dalej »

Koronawirus a leki kardiologiczne


W ostatnich dniach świat obiegła hipoteza mówiąca, że pacjenci przyjmujący leki z grupy inhibitorów konwertazy angiotensynowej (ACEI) lub blokerów receptora angiotenowego (ARB) są bardziej narażeni na zakażenie oraz cięższy przebieg infekcji koronawirusem. 

Czytaj dalej »

10 przepisów na proste obiady


W obecnej sytuacji staramy się spędzać czas w domu i minimalizować ilość wyjść, w tym do sklepu. Z tego względu przygotowywanie obiadów z ograniczonej liczby składników może stać się nie lada wyzwaniem. Jako że jestem fanką prostych przepisów, które nie wymagają dużej ilości produktów, przygotowałam dla Was listę 10 pomysłów na proste obiadu, które można przygotować z rzeczy, które znajdziecie w kuchni bez konieczności robienia dużych zapasów.
Czytaj dalej »

Jak przygotować 8 różnych lunchboxów w 30 minut?


Poprzedni wpis, w którym zdradzałam Wam mój patent na oszczędność czasu w kuchni podczas przygotowywania posiłków na cały tydzień bardzo przypadł Wam do gustu. Dziś przychodzę z kolejną propozycją na lunchboxy na cały tydzień, których przygotowanie zajmuje jeszcze mniej czasu, bo zaledwie 30 minut!

Czytaj dalej »

Badania profilaktyczne dla kobiet


Z okazji nadchodzącego dnia kobiet postanowiłam przygotować dla Was małą wskazówkę dotyczącą badań profilaktycznych. Zawsze podkreślam, że profilaktyka to jeden z filarów zdrowia, a regularne wykonywanie badań pozwala na wykrycie choć części nieprawidłowości zanim dadzą objawy oraz gdy szanse na ich wyleczenie są znacznie większe. To zestawienie stanowi jedynie sugestię i w zależności od Waszego wieku, obciążeń, historii chorobowej lub wywiadu rodzinnego może wyglądać nieco inaczej. Dziś jednak przedstawiam przykłady badań dla osób, które nie zmagają się z żadnymi problemami zdrowotnymi, nie mają żadnych objawów ani żadnych dodatkowych rodzinnych predyspozycji do konkretnych chorób.
Czytaj dalej »

Jadłospis 1800 kcal bez mięsa - wege jadłospis z przepisami


Ze względu na Wasze liczne prośby, przygotowałam kolejną wersję jadłospisu. Tym razem mam dla Was propozycję menu bez mięsa. Optymalnie zbilansowana dieta bezmięsna jest uważana za bardzo zdrową i optymalną zwłaszcza z kardiologicznego punktu widzenia. Z tego względu taki jadłospis może stanowić świetną inspirację do własnych działań w kuchni. Zawsze podkreślam że głównym celem proponowanych przeze mnie zestawów jest podsuwanie Wam pomysłów i inspiracji do zdrowej diety. Zresztą zobaczcie sami, że dzień bez mięsa może być bardzo smaczny i optymalnie zbilansowany. 

We wszystkim ważny jest zdrowy rozsądek, a obsesyjne odliczanie każdej jednej kalorii wprowadza często niepotrzebny element stresu. Jadłospis to około 1800 kcal - kaloryczność może nieznacznie wahać się w zależności od gramatury użytych składników (np. garść owoców ma kilka gramów więcej lub mniej).

Poza tym, w zależności od Waszych potrzeb i celu może to być za mało lub zbyt dużo. TUTAJ pisałam o tym, jak policzyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne. W razie potrzeb proporcje między posiłkami można oczywiście modyfikować tak, aby Wam pasowały. 
Gotowy jadłospis nie zastąpi jednak konsultacji z dietetykiem i/lub lekarzem.
Czytaj dalej »

Ekspresowy makaron z kurczakiem i warzywami


Mam dziś dla Was przepis na kolejne ekspresowe danie. Jak doskonale wiecie, lubię gotować, ale pod warunkiem, że nie muszę spędzać dużo czasu w kuchni. Z tego względu makaron z kurczakiem sprawdza się w moim przypadku idealnie. Jeśli Wy też lubicie przepisy, które zajmują maksymalnie 20 minut, to ten przepis sprawdzi się także u Was.
Czytaj dalej »

Arytmia - Czym jest arytmia? Jakie daje objawy i jak można ją leczyć?


Jakiś czas temu na profilu na Instagramie przeprowadziłam dla Was quiz dotyczący arytmii. Udało mi się wówczas na bieżąco wyjaśnić większość Waszych wątpliwości, lecz na Waszą prośbę zebrałam te wszystkie informacje w jeden przejrzysty wpis tak, abyście zawsze mogli wrócić do tego zagadnienia.

Czytaj dalej »

Walentynkowe obiady i kolacje - pomysły i przepisy na proste, ale efektowne dania


Walentynki na horyzoncie, w związku z czym wiele osób poszukuje inspiracji  do działań w kuchni. Często samodzielnie przygotowana kolacja lub obiad w raz z relaksującym wieczorem w domowym zaciszu mogą być najlepszym i bezstresowym pomysłem na prezent i spędzenie tego czasu. Z tego względu zebrałam dla Was sporo propozycji na dania, które są proste w przygotowaniu, a jednocześnie efektowne. W ten sposób nie stracicie czasu w kuchni, a zyskacie w oczach swojej drugiej połówki. 
Poniżej znajdziecie opcje zarówno z mięsem, jak i w opcji bezmięsnej oraz te bardziej sycące na obiad i lżejsze na kolację. Która opcja przypadła Wam do gustu najbardziej?

Czytaj dalej »

Spaghetti z klopsikami


Dziś mam dla Was bardzo prosty, a jednocześnie smaczny i efektowny przepis na obiad lub kolację. Spaghetti z klopsikami to świetna opcja zarówno na romantyczną kolację, jak i do codziennego lunchboxa.
Czytaj dalej »

Skąd bierze się zawał? Jakie są rodzaje zawału serca?


W ostatnim wpisie wyjaśniałam Wam, czym właściwie jest oraz jak objawia się choroba wieńcowa (TUTAJ). Zaznaczałam, że w zależności od pacjenta i sytuacji klinicznej może ona pozostać opanowana (przewlekła choroba wieńcowa), może także ulegać destabilizacji do ostrych zespołów wieńcowych, wśród których wyróżniamy niestabilną dusznicę bolesną oraz zawał serca.
Niemniej jednak zgodnie z ostatnią, czwartą uniwersalną definicją zawału serca, mechanizmów prowadzących samego zawału jest znacznie więcej. 

Czytaj dalej »

Jadłospis 1800 kcal z przepisami




Poprzednie jadłospisy z przepisami cieszyły się Waszym ogromnym zainteresowaniem, w związku z czym przygotowałam kolejną propozycję menu. Taki jadłospis może stanowić idealną bazę i inspirację do własnych działań w kuchni. Zawsze podkreślam że głównym celem proponowanych przeze mnie zestawów jest podsuwanie Wam pomysłów i inspiracji do zdrowej diety. We wszystkim ważny jest zdrowy rozsądek. Jadłospis to około 1800 kcal. Kaloryczność może nieznacznie wahać się w zależności od gramatury użytych składników.

W zależności od Waszych potrzeb i celu może to być za mało lub zbyt dużo. TUTAJ pisałam o tym, jak policzyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne. W razie potrzeb proporcje między posiłkami można oczywiście modyfikować tak, aby Wam pasowały. Gotowy jadłospis nie zastąpi także konsultacji z dietetykiem i/lub lekarzem.

Czytaj dalej »

Czy smog może mieć wpływ na serce?


Jakość powietrza w ostatnich latach podlega ścisłej kontroli. Dzięki temu wiemy kiedy i jak bardzo stan powietrza, którym oddychamy odstaje mocno poza normy. Związek zanieczyszczenia powietrza z chorobami układu oddechowego wydaje się być oczywisty dla większości z nas, lecz czy zastanawialiście się kiedyś czy jakość powietrza może mieć wpływ także na inne narządy i układy? Postanowiłam przyjrzeć się temu zagadnieniu z kardiologicznego punktu widzenia.

Czytaj dalej »

Drobiowe klopsiki w szwedzkim stylu


Dziś postanowiłam podzielić się z Wami moim przepisem na drobiowe klopsiki w szwedzkiej wersji. To bardzo uniwersalny przepis, który sprawdzi się zarówno na niedzielny obiad, jak i w formie lunchboxa w tygodniu.
Czytaj dalej »

Czym jest choroba wieńcowa? Jakie objawy daje "wieńcówka"?


Dzisiaj chciałam opisać Wam bardzo rozległy temat, jednakże często zdarza się, że pacjenci nie do końca rozumieją istotę problemu. W związku z tym chciałam opowiedzieć Wam o chorobie wieńcowej - jak się rozwija, jak wyglądają objawy i skąd się biorą?
Czytaj dalej »

Bieg WOŚP "Policz się z cukrzycą", czyli każdy może pomóc


W ostatnim czasie moja aktywność biegowa znacznie spadła z przyczyn niezależnych ode mnie. Nie potraktowałam tego jako wymówki i usprawiedliwienia dla lenistwa, lecz postawiłam na formy aktywności fizycznej, które w chwili obecnej są dla mnie bardziej wskazane. W związku z tym już dawno nie podzieliłam się z Wami żadną relacją z biegu lub innego wydarzenia sportowego. Kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy stał się jednak dobrą okazją, aby dbając o własne zdrowie pomóc także innym.
Czytaj dalej »

Pstrąg ze szpinakiem


Dziś przygotowałam dla Wam przepis na rybę ze szpinakiem. Tym razem wybrałam pstrąga tęczowego i przygotowałam go ze szpinakową pierzynką.
Czytaj dalej »

Jadłospis 1800 kcal na Nowy Rok z przepisami


Z racji rozpoczynającego się nowego roku przygotowałam dla Was kolejny jadłospis, tym razem w noworocznej odsłonie. Przy każdym posiłku znajdziecie orientacyjną wartość kaloryczną. Całość to około 1800 kcal.
W zależności od Waszych potrzeb i celu może to być za mało lub zbyt dużo. TUTAJ pisałam o tym, jak policzyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne. W razie potrzeb proporcje między posiłkami można oczywiście modyfikować tak, aby Wam pasowały. Chodzi tu przede wszystkim o inspirację do zdrowego odżywiania się bazującego na rozsądku w nadchodzącym roku, a nie kurczowe nerwowe trzymanie się planu żywieniowego. Gotowy jadłospis nie zastąpi także konsultacji z dietetykiem i/lub lekarzem.


Czytaj dalej »

Archiwum bloga